چک لیست خرید پارچه

 

تولد تمامی لباس‌های زیبایی که در فروشگاه‌های لباس و تن اطرافیان خود می‌بینیم از یک تکه پارچه آغاز شده است. پارچه‌هایی با طرح، رنگ و کیفیت‌های متفاوت که جان پیدا می‌کنند و به یک لباس تبدیل می‌شوند. جالب است که با کمی تغییر در طرح، رنگ یا کیفیت پارچه، به آسانی نتیجه نهایی متفاوتی را خواهید دید. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که روند انتخاب پارچه برای هر لباسی چقدر مهم و اساسی است.

ممکن است شما بخواهید به عنوان یک طراح لباس، پارچه مناسب برای الگوی مورد نظر خودتان را پیدا کنید. همچنین شاید شما دارنده یک تولیدی لباس هستید و درصدد یافتن بهترین کیفیت پارچه برای مدل لباس مورد نظر خود هستید. البته شاید فقط بخواهید برای خودتان لباس بدوزید و پارچه مورد نظرتان را از یک فروشگاه پارچه خرید کنید.

به هر حال تفاوتی نمی‌کند! زیرا در تمامی این شرایط نیاز به یک چک لیست اصولی و مناسب برای خرید پارچه دارید. چک لیستی که به طور کامل تمامی موارد مهم برای خرید پارچه را ذکر کرده باشد و شما را در این خرید راهنمایی کنید.

در این مطلب قصد داریم چک لیست خرید پارچه و اصول مهم در یافتن بهترین پارچه برای لباس‌های مختلف را بررسی کنیم. اگر شما هم به دنبال پارچه مناسب هستید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

 

موضوعاتی که در این صفحه از میخوانید:

  1. چرا چک لیست خرید پارچه مهم است؟
  2. در هنگام خرید پارچه باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

 

چرا چک لیست خرید پارچه مهم است؟

شاید تصور کنید که خرید پارچه نیاز به آگاهی قبلی ندارد و فقط کافی است که بعد از مشخص شدن مدل و الگوی لباس مورد نظرتان، به یک بزازی مراجعه کنید و مقدار مورد نیاز از پارچه را بخرید؛ در حالی چنین نیست.

نکات بسیار مهمی در روند خرید پارچه وجود دارد که در صورت نداشتن آن‌ها ممکن است هزینه زیادی روی دوش خود تحمیل کنید. همچنین ممکن است نتیجه کار آن طور که تصور می‌کردید پیش نرود. به همین دلیل قبل از خرید پارچه حتما این متن را بخوانید تا انتخابی درست و اصولی داشته باشید. در ادامه تمامی موارد مهم در چک لیست خرید پارچه را ذکر می‌کنیم.

 

خرید پارچه متری

 

در هنگام خرید پارچه باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

 

عرض پارچه مناسب

تصور نکنید که تمامی پارچه‌ها دارای عرضی یکسان و استاندارد هستند. به طور مثال پارچه‌های دستباف و سوزن دوزی شده غالبا دارای عرض کمتری هستند. این موضوع می‌تواند در اندازه‌گیری میزان پارچه مورد نیاز برای طرح مورد نظر شما مهم باشد. از سوی دیگر قیمت پارچه بر اساس طول پارچه تعیین می‌شود و ربطی به عرض آن ندارد.

قیمت پارچه

عوامل متعددی در تعیین قیمت پارچه موثر هستند. یکی از این عوامل، مسلما اگر شما قصد دارید برای تولید لباس به‌صورت عمده، پارچه خرید کنید؛ هزینه کمتری بابت هر متر پارچه پرداخت می‌کنید و هزینه تمام شده نیز کاهش پیدا می‌کند.

موضوع دیگر این است که همیشه گرانی به معنای کیفیت نیست. گاهی اوقات می‌توان با خریدی ارزان، محصولاتی با کیفیت را تهیه کرد.

گاهی اوقات می‌توان با خریدی ارزان، محصولاتی با کیفیت را تهیه کرد.

 

 

 

به الیاف پارچه توجه کنید

الیاف پارچه

 

یکی از موضوعات مهم در چک لیست خرید پارچه، توجه به نوع الیاف آن است. ممکن است برخی از فروشندگان این موضوع را به شما نگویند و یا محصولی بی کیفیت را به فروش برسانند. با آگاهی از الیاف پارچه می‌توانید بهترین نوع پارچه را برای الگو و مدل مورد نظر خود انتخاب کنید.

انواع مختلف پارچه‌ها با الیاف متفاوتی تولید می‌شوند و هرکدام مشخصات منحصر به خود را دارند. در این بین مدل و نوع لباسی که قصد دوخت آن را دارید، به شما در تهیه پارچه مناسب کمک می‌کند.

الیاف طبیعی با خاصیت ضد حساسیتی خود از طبیعت به دست می‌آیند و مواد شیمیایی در ساخت آن‌ها به کار نمی‌رود. اما پارچه‌هایی با الیاف مصنوعی خاصیت ضد چروک دارند و پوشیدن بلندمدت آن‌ها می‌تواند حساسیت‌هایی را در پوست بدن ایجاد نماید.

اگرچه پارچه‌های تولید شده با الیاف طبیعی گزینه مناسبی برای حفظ سلامتی و جلوگیری از ایجاد آلرژی و حساسیت هستند؛ اما به این معنا نیست که پارچه‌های تولید شده با الیاف مصنوعی نامناسب است. به عبارت دیگر نوع طرح، شکل و مدل لباسی که قصد دوخت آن را دارید در تعیین پارچه مناسب موثر است. به طور مثال برای دوخت لباس مجلسی و شب نمی‌توانید از پارچه نخی استفاده کنید. همچنین برای دوخت لباس راحتی و یا لباس کودک، پارچه‌ای نخی گزینه مناسب هستند، زیرا به طور مداوم استفاده می‌شوند.

  

 

 

 

پارچه را بسوزانید!

تست کیفیت در خرید پارچه

برای اینکه الیاف پارچه را بشناسید روش‌های مختلفی وجود دارد، اما سریع‌ترین  و راحت‌ترین روش سوزاندن آن است. آزمایش سوختگی پارچه یکی از روش‌های مختلف شناسایی پارچه است که توسط همه کارشناسان نساجی انجام می‌شود. برای این کار کافی است که قسمت کوچکی از پارچه را بسوزانید و نوع شعله، رنگ و بوی سوختگی توجه کنید.

اگر پارچه در هنگام سوختن جمع شود نشان دهنده این است که الیاف مصنوعی یا پلی استر دارد. اما الیاف طبیعی و نخ پس از سوختن به خاکستر تبدیل می‌شود. از سوی دیگر رنگ دود پارچه نیز مهم است. در الیاف پلی استر، ریون و سایر الیاف مصنوعی دودی سیاه رنگ خارج می‌شود؛ این در حالی است که الیاف طبیعی سلولوزی مانند پنبه و کتان بعد از سوختن دودی سفید رنگ دارند.

اگر پارچه در هنگام سوختن جمع شود نشان دهنده این است که الیاف مصنوعی یا پلی استر دارد.

موضوع دیگر بوی سوختگی پارچه است. در پارچه پشمی بویی شبیه به کز خوردن پشم گوسفند به مشام می‌رسد و در الیاف نخی بوی سوخته شده چوب یا کاغذ استشمام می‌شود. اما در الیاف مصنوعی بوی سوختن پارچه چیزی شبیه به بوی پلاستیک سوخته است.

پارچه‌های پشمی و ابریشمی به راحتی آتش می‌گیرند  و با شعله زرد می‌شوند و بعد از آن یک براقیت در آن‌ها ایجاد می‌شود. همچنین خاکستری نرم و به رنگ سفید یا خاکستری از آن باقی می‌ماند.اگر پارچه از نوع ریون و یا تنسل باشد به راحتی آتش می‌گیرد.

 

 

 

 

اگر پارچه از نوع ریون و یا تنسل باشد به راحتی آتش می‌گیرد و خیلی زود شعله‌ور می‌شود و بویی مانند بوی برگ سوخته دارد. علاوه بر آن تمامی الیاف مصنوعی دارای نقطه ذوب بالایی هستند و به سرعت ذوب می‌شوند.

 

 

ثبات رنگ پارچه 

توجه به این موضع در چک لیست خرید پارچه بسیار مهم است. برای این کار اطمینان حاصل کنید که رنگ پارچه در تمامی قیمت‌های مختلف آن به یک شکل است و علائم رنگرزی ناهموار در آن وجود نداشته باشد. اگر مشاهده کردید که رنگ در قسمت‌هایی از سطح پارچه کمرنگ است، به سراغ پارچه دیگری بروید.

علاوه بر آن باید پارچه را از نظر ثبات رنگ امتحان کنید. برای این کار می‌توانید از یک دستمال سفید و یا گوی پنبه‌ای کمک بگیرید. دستمال یا پنبه را خیس کنید و روی سطح پارچه بکشید. اگر رنگ روی دستمال منتقل شود، نشانه  این است که پارچه کیفیت خوبی در رنگ ندارد و رنگ پس می‌دهد.

پس دادن رنگ در پارچه‌های تیره رنگ بیشتر شما را آزار خواهد داد؛ زیرا خواهید دید که با پوشیدن لباس تیره رنگ، رنگ پوست نیز تیره می‌شود. علاوه بر آن تمامی این پارچه‌ها بعد از چند بار شستشو کمرنگ شده و زیبایی اولیه خود را از دست می‌دهند. همچنین اگر پارچه ثبات رنگ نداشته باشد، نمی‌توانید به راحتی آن را با سایر لباس‌ها در ماشین لباسشویی بیاندازید.

اگر مشاهده کردید که رنگ در قسمت‌هایی از سطح پارچه کمرنگ است، به سراغ پارچه دیگری بروید.

 

پارچه را برای چه لباسی تهیه می‌کنید؟

هنگام تهیه چک لیست خرید پارچه از خودتان بپرسید که پارچه را برای چه مدل و طرح لباسی تهیه می‌کنید. اگرچه در موارد قبلی ممکن است فروشنده به شما اطلاعات درستی ندهد و شما را در خرید پارچه دچار اشتباه کند؛ اما در این مورد خاص تبحر شما در شناخت پارچه اهمیت زیادی دارد.

پارچه خریداری شده باید نسبت به طرح و مدل لباسی که در ذهن دارید، تناسب داشته باشد. به طور مثال نمی‌توانید یک لباس شنای پشمی و یا لباس ورزش نخی بدوزید. همچنین لباس کودک پلی استر یک اشتباه محض است!.

 

شرایط جغرافیایی

شاید گمان نمی‌کردید که تهیه چک لیست خرید پارچه تا این اندازه دقیق و مهم باشد. اما در کنار این موارد نوع آب و هوا نیز در تهیه لباس موثر است. به طور مثال شما نمی‌توانید لباس ابریشمی در مناطق سردسیر و کوهستانی بپوشید و یا لباسی پشمی برای گرمای مناطق بیابانی تهیه کنید.

پارچه‌های نخی مناسب لباس‌های تابستانی هستند و به خنک شدن پوست کمک می‌کنند و برای تهیه لباسی زمستانی، پشم گزینه بهتری است.

 

وزن و گرماژ پارچه

برای تعیین وزن پارچه باید به عوامل متعددی مانند نوع الیاف، بافت و … توجه کرد. عموما وزن پارچه با علامت اختصاری GSM نشان داده می‌شود و عدد آن بین 60 تا 700 متغیر است. همچنین هرچه این عدد بیشتر باشد نشانه کیفیت بیشتر پارچه است.

آگاهی از وزن در چک لیست خرید پارچه به شما کمک می‌کند تا انواع مختلف پارچه‌ها را با هم مقایسه کنید و گزینه بهتر را انتخاب کنید. از سوی دیگر ممکن است یک نوع پارچه مانند ریون دارای وزن‌های مختلفی باشد. مسلما هرچه وزن ریون بیشتر باشد، لباسی زیباتر و خوش فرم تر می‌تواند تهیه کرد.

 

چه ساعتی از روز پارچه بخریم؟

شاید تعجب کنید، اما یکی از موارد مهم در چک لیست خرید پارچه توجه به زمان مناسب خرید است. می‌تواند گفت که رنگ پارچه در طول روز به شکل واضح و بهتری دیده می‌شود. به عبارت دیگر خرید پارچه آن را در مقابل نور طبیعی روز قرار دهید تا رنگ واقعی آن را ببینید. نورهای مصنوعی شما را در تشخیص رنگ واقعی پارچه دچار تردید و اشتباه می‌کند. بنابراین در روز روشن و قبل از غروب آفتاب پارچه بخرید و برای مشخص شدن رنگ پارچه، آن را در مقابل نور طبیعی خورشید قرار دهید.

علت اهمیت این موضوع، انتخاب پارچه‌ای مطابق با پوست بدن و متناسب با مدل لباسی است که قصد دوخت آن را دارید.

 

جمع بندی :

در این مطلب آموزشی تمامی موارد مهم در تهیه چک لیست خرید پارچه را با هم مرور کردیم. اگرچه این نکات ساده و شاید پیش پا افتاده باشند و شاید تصور کنید که همه این نکات را می‌توانید از فروشنده پارچه بپرسید، اما بهتر است بدانید که گاهی اوقات برخی از فروشندگان این موارد را به شما نمی‌گویند و برای فروش هر نوع پارچه اطلاعات دقیق و صادقانه‌ای در اختیار شما قرار نمی‌دهند.

به همین دلیل آگاهی از این نکات شما را در خریدی درست و اصولی و تهیه لباسی زیبا و مناسب کمک می‌کند.

آیا نکته و موردی بود که جا انداختیم؟ حتما در بخش کامنت ها نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.